2010. október 16., szombat

A csíráztatás első lépései

Már egy ideje készülök arra, hogy kipróbálom az itthoni csíráztatást. Hallottam meg olvastam is a csírák magas tápértékéről, de eddig nem szántam rá magam. A Hodgkin-kórról meg a kemoterápiáról olvasgattam a neten, és akkor láttam meg, hogy a brokkoli- ill. a vöröskáposztacsíra daganatos sejtek szaporodását gátló enzimeket tartalmaz. Úgyhogy eldöntöttem, próbálkozni fogok a csíráztatással. A héten be is szereztem egy csinos kis csíráztató edényt:
A helyi bioboltban kértem, hogy hozzanak nekem. Igaz, én műanyagot kértem, azért elhoztam. A neten is igazából a műanyagot ajánlották, leginkább a könnyebb tisztítás miatt. Én már egy hét használat után is tudok még egy érvet: Az apróbb magok egyszerűen átesnek a lyukakon. Így jártam most a lucernával. A káposztamag csak egy kicsit beleszorul...
Ezek még csak 4 naposak, a csomagolás szerint 6-7 nap kell neki.
Nagyobb méretű a retek magja, és ráadásul elég gyorsan készen is van - elég neki 3 nap. A kész csírát elvileg egy hétig lehet tárolni a hűtőben. Nálunk valószínűleg nem éri meg ezt a kort. Még a férjem is tett a szendvicsébe. Szerintem kellemes íze van. Mondjuk magában is kóstoltam, úgy elég erős.
Az edényt egyébként az eladó tanácsára először kifőztem. Így csíramentesítettem és egyúttal be is áztattam, így jobban biztosítja a párás környezetet. Az edényt a konyhaablakba tettem, ahol kellően világos van, de nem éri tűző nap. Nagyon tetszetős kis edényke, de nem tudom, hogy fogok majd vele boldogulni. Van valakinek valami ötlete vagy tapasztalata, hogyan tudnám apróbb magokhoz is használni?

11 megjegyzés:

Bernadette írta...

Szia!
Én simán félretettem, és előszedtem a rusnya műanyagot. Ezzel a szépséggel csak szenvedtem. NEm tudom rendesen leöblíteni, mert eldugaszolják a magok, és nem folyik le a víz. Az alsókban nagyon sötét van, bepenészednek a magok, és kimosni sem lehet. Én nem találtam jó megoldást, remélem neked sikerül. Ja, és mustárt soha nem fogok csíráztatni :-). Iszonyatosan büdös. Pedig semmi baja, de olyan szaga van, hogy nem bírom megenni :-). És eldönteni sem, hogy ez normális vagy romlott :-)

Melinda írta...

Szia!
Sajnos én is csak azt tudom mondani hogy szerezz be egy műanyag csíráztatót. Tényleg rusnyább, de célravezetőbb, egyszerűbb tisztán tartani. A zsázsa csíráztatásával meggyűlt a bajom, rettentő büdös volt, még a mai napig érződik a csíráztatóban a szaga, pedig jól kisuvickoltam, többször is. Én a retekmagot szerettem a legjobban, mert a tél közepén olyan vajas kenyeret ettem retekcsírával, mint tavasszal. A reteknek nincs különösebb gyógyhatása. Próbálkoztam vöröskáposztával én is, már annak is egy picit erősebb volt a szaga, de sikerült, és nagyon finom lett. Ne add fel semmiképp, mert szerintem jó pár hétig fogsz gyakorolni és kísérletezni, mire rájössz, hogy mit, mikor, mennyit érdemes, és a családtól is függ, mennyit képes betermelni :-)
Jobbulást kívánok Neked és remélem ez a rémálom a lehető leghamarabb befejeződik!
Melinda

CsákniR írta...

Én kidobtam a műanyag csiráztató edényt - ugyanis bármit tettem megpenészedett benne a csira, mert nem kapott levegőt - és egy egyszerű nagyszájú uborkás üvegben csiráztatom a lucernát. Módja, hogy 1/2-1 napra beáztatom a magot az üvegben, aztán leszűröm és visszateszem. Ezután minden nap öntök rá annyi vizet, amennyi ellepi és rögtön le is szűröm. Ezt addig teszem, míg jónak nem minősítem a csirát. Pár év óta nem fogy ki nálam télen a csíra.Amikor már majdnem kész, akkor egy másik üvegben kezdem a következőt.
A zsázsa, retek és rucolla magot földben csiráztatok, mert a víz hatására olyan kocsonyás állagú lesz, ami nem szűrhető le és büdösödik. Ezeket levágva fogyasztjuk.

Melinda írta...

Juteszembe, amikor nekünk kevés volt a csíráztató, mi úgy oldottuk meg, hogy a boltokban kapható savanyúságos műanyag vödör tetejét a párom kifúrta (sok pici apró lukakkal) és hasonló módon minden nap reggel és este jó alaposan leöblítettük, de nem hagytuk a magokat vízben úszkálni. Ami nedvesség ottmaradt elég párát csinált, és a fényviszonyok is elég jók voltak a vödörben.

Renée írta...

Nekem a retek elég jól sikerült ebben az edényben is, nem penészedett, nem büdösödött be. Az íze nekem is bejött, szendvicsbe nagyon jó. Azt olvastam egyébként róla, hogy természetes antibiotikum és nyákoldó hatása is van, jó az ilyen megfázásos időkben. Sőt, valahogy tán pakolást is lehet belőle csinálni, ami jó a homloküreg gyulladásra.

Bernadette írta...

Fura, nekem a műanyaggal tényleg semmi bajom sincs. CSak ronda:-). EGyébként a retek tényleg nagyon finom. Még az apukám is falta, pedig ő a klasszikus "parasztbendő" :-).

És a búza is nagyon finom. A lucernát csak 7 nap után szabad enni, most meg nem mondom, mi van benne, ami addigra bomlik le, de google barátunk biztos megmondja :-). Persze be kell áztatni, mert nagyon aprócska. A csicseriborsót is próbáltam, félsikerrel. Bár állítólag meg kell főzni, de nekem nyersen jobban ízlett :-). Olyan, mint a zsenge borsó, finom édes.

Azt tudom,hogy még azzal lehet játszani, hogy sötét, vagy világos helyre teszed. HA világosra, akkor zöldebbek a csírák és C vitaminban gazdagabb, ha sötét helyre, akkor világos a csíra, de B vitaminban dúskálhatsz

Névtelen írta...

Olvasgass a zöld búzáról is, annak a levét kell kinyerni, hasznos lehet a gyógyulásod érdekében! Mármint nem az éretlen magokról van szó, hanem a zöld zsenge levelekről.
Bio boltokban lehet venni magát a levét is. Tudom, kicsit drága.

Orsi írta...

Az apróbb magokhoz nekem a sima szita vált be leginkább. Egy olyan tál tetejére rakom a szitát ( ronda és műanyag), amin éppen megáll. Naponta kétszer átöblítem a magokat és az összes vizet lecsepegtetem.
Így sikerült még kocsonyás zsázsát is föld nélkül csíráztatni.
Sok örömet kívánok a gyermekeid körében és mielőbbi gyógyulást!

Renée írta...

Most végül azt találtam ki, hogy a tál belsejét kibéleltem egy réteg gézzel. Ez elég könnyen átengedi a vizet, de a magok nem esnek át rajta. A lucernamag szépen csírázik, még nincs kész, úgyhogy nem tudom, mennyire fog beleakadni a szálak közé.

Melinda írta...

Szia! Hogy haladsz a csíráztatással?

Renée írta...

Szia! Egész jól haladok. A lucerna is sikerült a gézes módszerrel. Most éppen a brokkolival próbálkozok, de sajnos ez is ugyanolyan pici, mint a káposztamag és beszorul a lyukakba. Kicsit nehezen indult meg, egyszer meg is feledkeztem róla :( De úgy tűnik, életre kelt.
Férjem is eszi mindegyiket, teszi bele a reggeli szendvicsébe.