2010. június 25., péntek

Az első valódi siker a dísznövénygondozásban - orchidea

Amióta egyre nagyobb létszámban vannak jelen a magyar üzletekben az orchideák, mindig megcsodálom őket. Nem egyszer vittem már ajándékba, de én csak idén tavasszal kaptam egyet - azt hiszem, nőnap alkalmából - sógornőméktől. Sajnos eddigre már láttam néhány helyen, hogy milyen sorsra jutnak szegény növények miután elnyíltak. Így hát rögtön utánanéztem - természetesen az interneten - a gondozási tanácsoknak.
Láttam, hogy a Házias konyha című blogoldalon megjelent tegnap egy cikk, viszont az én tapasztalataim mások, ezért itt most közzéteszem a saját véleményem. Na nem vagyok egy nagy szakértő, de íme, ez a kép múlt héten készült - ez az én eredményem...
Elég sok oldalt végigolvastam, és az alábbiak ragadtak meg az én agyamban az orchideáról:
1. Nagyon pára és fényigényes, a tűző napot azért nem szereti.
2. Locsolni csak annyit kell, amit a földje felszív, a fölösleget ki kell alóla önteni.
3. Átlátszó cserépbe ültetik, mert a gyökerei is fotoszintetizálnak, ezért a csinos és drága "orchidea-kaspókba" nem érdemes beruházni.
4. Az elnyílt ágakat érdemes visszametszeni.
5. Tavasztól őszig tápoldatozni ajánlott, mert így többször és tovább virágzik.
6. Átültetni nem szükséges sűrűn, max. 3 évente. Akkor is speciális orchidea táptalajba.
A gyakorlat pedig a következő volt:
Mivel télen, a fűtési időszakban kaptam, nyugodtan a déli ablak elé tettem, de nem a párkányra, mert a radiátortól felszálló meleg nem valószínű, hogy jót tett volna neki. És mivel 40% alatt volt a páratartalom (leglábbis az egyik mérő szerint) minden reggel spricceltem szénsavmentes ásványvízzel. Jó még erre az állott csapvíz is. Ennek a szomszédos növények is megörültek - szerették nagyon :) Talán ennek is köszönhető, hogy hetekig tele volt virággal. Talán 2 hónapig is megtartotta azokat. A tavaszi "csodálatos" időjárás azonban kellően bepárásította a levegőt, majdnem 70%-ra felment a páratartalom, úgyhogy a fűtési szezon után már nem spricceltem.
Hetente egyszer locsolom, felülről megöntözöm, és általában csak másnap öntöm le alóla a felesleges vizet. Tápoldatot csak a múlt héten vettem, hátha sokáig megmaradnak az új virágok. A képen látható virágokat június elején nyitotta. A tápoldat egyébként nagyon gazdaságos, 1-2 cl kell 1-2 liter vízbe.
Amikor a virágok elnyíltak, nem mertem levágni a szárakat. Amikor azonban észrevettem, hogy kezd hajtani, a kipattant rügyek fölött mégis levágtam. Így nem éktelenkedik a régi ág mellette. 
Összesen 3 új ágat és 13 új virágot hozott. Nagyon büszke vagyok rá! :D

Nincsenek megjegyzések: