2010. június 15., kedd

Cseresznyeszezon - kinek milyen a termés?

Az idei "csodálatos" időjárás sok helyen tönkretette a termést legyen az a fákon vagy a földben. Emiatt eléggé felmentek illetve fel fognak menni a zöldség- és gyümölcsárak.
A cseresznye legfőbb baja az volt, hogy a sok esőtől egyszerűen kirepedtek a szemek és megrohadtak a fán mielőtt  be lehetett volna takarítani. Ez okból szerencsésnek érzetük magunkat, hiszen a mi fánkon alig volt néhány repedt szem - azt is lelegeltük mielőtt teljesen tönkrement volna. :) Így aztán nagyon szépnek ígérkezett a termés!
A férjemmel mi eléggé újdonsült és önképző gyümölcstermesztők vagyunk - a cseresznyefa "járt" a házzal, amit 2006-ban vásároltunk. Annyit azonban megtanultunk, hogy a tavaszi lemosó permetezés elengedhetetlen, ha egészséges és húsmentes szemeket akarunk. Ez idén is megtörtént. Sajnos azonban nem a várt sikerrel. Vagy az időzítés nem volt megfelelő vagy a sok eső miatt a kukacok egyszerűen kiröhögték a permetszert - nem tudom, mi történhetett... 
Így aztán hihetetlen bosszankodás közepette láttam neki a befőzésnek, hiszen iszonyatos mennyiségű látszólag gyönyörű, roppanós, édes cseresznyét dobtam ki. (Még jó, hogy nem pénzért vettem... ) Timsós vízben áztattam őket, de a legtöbb olyan volt, mint egy tésztaszűrő. Ahogy kicsit megnyomtam, több lyukon bugyogott a leve. :S A fáról ettünk jópár szemet, amikor kezdett érni - jobb, hogy nem tudom, volt-e benne kukac. Mert amióta észrevettem, hogy milyen sokban van, alig merek enni belőle. Undorodom tőlük! Így végül szemenként válogattam a gyümölcsöt, de így is sikerült eltennem néhány ravaszabb példányt télire. 
A befőttet már az elmúlt években folyékony édesítőszerrel teszem el több okból kifolyólag is. Egyrészt nem szeretem a cukortól összeaszott megbarnult gyümölcsöket az üvegben, másrészt sokkal gazdaságosabb is. Egy üveg édesítővel el tudok tenni vagy 50 üveg befőttet.
A cseresznye még ráadásul azt sem kérdezte, mikor lenne nekem alkalmas a befőzés, úgyhogy a kinti 36-38 fokos hőség mellé bekapcsoltam a sütőt a dunsztoláshoz.
Ez a végeredmény...

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia,
most olvastam az elözö évi cseresznyés bejegyzésedet. A lemosó permetezés a kukacok ellen nem nagyon véd, mivel az a gombabetegségek , iletve az áttelelő károsítók ellen van. A kukacok a cseresznyelégy hernyói, állítólag akkor rakja a cseresznyébe, mikor sárgulni kezd. Épp ezért mi a kertészboltban kapható ragasztós sárga cseresznylégy -csapdával védekezünk. Ezek KB A4-es nagyságú sárga ragacso müanyag lapok, amelyeket a fára kell az utasítás szerint akasztgatni, és a legyek nagy része beleragad, így nem jut el a cseresznyéig.
Üdv, Németh Ingrid

Renée írta...

Szia!
Köszi a hasznos infót, sajna egy kicsit későn jött. A hétvégén már szedjük a termést.
Május elején volt egy permetezés, ami elvileg a cseresznyelégy ellen is jó. Nem nagyon vagyok híve a vegyszerezésnek, de a kukacot se szeretem. Meglátjuk, milyen eredményt hozott!
Jövőre pedig mindenképp kipróbáljuk a légyfogós módszert!
Köszönöm